Miks paljud idufirmad läbi kukuvad?

2
Unsplash.com

On üks väga lihtne põhjus, miks paljud idufirmad nurjuvad: nad kulutavad liiga suure osa oma raskelt teenitud tulust kõiksugu kraamile, mida neil tegelikult vaja ei lähe. Idufirma loomine tähendab seda, et pead õppima kõigist oma vahenditest viimast võtma ja panema raha kümme korda tõhusamalt tööle kui ükski teine olemasolev ettevõte. Kui väänad igast sendist välja maksimaalse ja võtad iseõppinud sahkerdaja suhtumise, saad vähemalt mingi võimaluse jääda hinge küllalt kauaks, et saavutada arvestatav tase. Sa pead hakkama tõeliseks kitsi­pungaks ja koonerdajaks. Anna kõik endast olenev, et hädavajalikku raha kokku hoida ja säästa.

Raha on kunn, nii et vannu talle oma vankumatut truudust. Napp raha on iga idufirma kõige püham osa. See on sõna otseses mõttes su ettevõtte veri ja hapnik. Ilma selleta su äri sureb. Pead kaitsma iga senti, nagu sõltuks sellest su elu. Sest sõltubki.

Ettevõtte kiire kasvu faasis peaksid nagu planeedi kõige küünilisem ja enesekesksem tõbras kahtlema iga väiksemagi väljamineku vajalikkuses. Mida vähem soetad, seda parem. Piirangud annavad sulle tegelikult eelise, võimaluse olla leidlik ja loominguline. Pea kitsendustest lugu. Võta need omaks. Need treenivad sind, teevad su osavaks ja tugevaks ning õpetavad sulle iga sendi väärtust.

Ära otsi põikpäiselt allhankijaid, ära luba inimestele raha, mida sul pole. Palgaraha puudus on varjatud eelis. Väljast toodud inimesed ei hooli su ettevõttest sama palju kui sina ja on täiesti kindel, et nad ei mõista seda nagu sina. Nii et tehke asjad ise ära. Nõustajad, turundusettevõtted, personalifirmad on kõik tarbetu prügi, mis mürgitab iga idufirma vaimu ja röövib raha.

Loe lisaks
Kas ja kuidas investeerida üürikinnisvarasse?
Tartu noormehe imeline muutumine. 14 kuuga elu parimasse vormi (30)

Algusaastatel delegeerivad ülesandeid ainult hädavaresed. Isegi kasvu­perioodil tasub väliste partnerite ja ettevõtete suhtes umbusklik olla. Nad kõik ajavad mesijuttu ning lubavad tähed taevast alla tuua, aga lõppude lõpuks pole neil mingit põhjust hoolida su käekäigust sama palju, kui sa ise hoolid. Ettevõtte algusajal aitad just firma eest pidevalt hoolitsedes sel hinges püsida.

Kui meenutada, siis meie tegime kõike seda. BrewDogi algus­aasta­tel muutusime Martiniga kiiresti ekspertideks triipkoodi valmistamises, toote­margi registreerimises, pudelietiketi kujundami­ses, seinte püstitamises, kodulehe loomises, raamatupidamises, arvel­da­mises, kanalisatsiooni paigaldamises, toetuste taotlemises, pruuliseadmete paigaldamises, video­montaažis, villimismasinate parandamises ja paljudes teistes valdkondades. Meil polnud ühtegi muud võimalust kui teha kõik ise.

Pead omaks võtma radikaalse pungiliku isetegemise meelelaadi. Esimesed punkarid ei leppinud lihtsalt pealtvaataja ega tarbija rolliga, nad lõid isiklike oskuste abil täiesti nullist omaenda subkultuuri. Kui punkrokk 1970ndatel plahvatas, siis suurem osa parimaid punkbände salvestas, produtseeris ja turundas oma loomingut ise – väljaspool väljakujunenud muusikatööstust. Järgida pungilikku isetegemise eetost tähendab seda, et sa ei looda olemasolevatele süsteemidele, protsessidele ega nõuandjatele, sest see paneks su süsteemist sõltuma.
Kui su eesmärk on süsteem purustada, pead suutma elada sellest sõltumatuna. Ehitades oma ettevõtet oskustega, mis on sul juba olemas või mida õpid juurde, mõistad oma firmat läbi ja lõhki, ja mis veel tähtsam: säilitad ka kasvu ajal selle üle täieliku kontrolli.

Sa pead olema iseseisev, autsaider, nomaad, vabamõtleja. Sa pead olema täiesti sõltumatu ega tohi loota kellelegi ega millelegi. Kui mõni oskus on su äri jaoks vajalik, siis tasub see ära õppida – ja teha seda kiiresti.

Nii et tõmba rihm koomale ja hakka inhuskoiks, nõnda lööd kaks kärbest korraga: hoiad kokku raha ja tead oma äri kõiki tahke läbi ja lõhki. Ilma selleta sa marjamaale ei jõua.

Peatükk raamatust: Äripunkarid õllemaailmas - BrewDogi ristiretk

Kirjastus VARRAK


Loe lisaks
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare
Vaata veel