7 tervislikkuse müüti, mille võiks nüüd ära unustada

Foto: Panthermedia, Scanpix

Saada vormi. Jääda vormi. Just nii lihtsalt see kõlab. Kuid kes iganes on kunagi üritanud neid kahte saavutada, teab, et asi ei ole nii lihtne ühti.

Iga mingi aja tagant ilmuvad lood, mis räägivad, kuidas suveks rannavormi saada, kuidas kaotada viis kilo ja muud kaalukaotuse lood, mis suurt osa inimestest kõnetavad. Soovitused on sarnased, kuid ajas muutuvad. Seitsmekümnendatel arstide poolt absoluutse tõena kuulutatud soovitused on vägagi erinevad neist, mida arstid soovitasid paarkümmend aastat hiljem. Ka tänased soovitused on täielikult erinevad, kui need, mida soovitati üheksakümnendatel.

Kuid mitmed vanad tõed, mis tänaseks on ümber lükatud, jäävad inimeste teadvusesse hõljuma ja neid esitatakse ka hiljem tõepähe, sest kusagil peas need peidus on. Aeg oleks need peast pühkida, kinnitab businessinsider.com, sest kui isegi tänased teadmised ei ole täpsed ja paarikümne aasta pärast teame me asjadest rohkem, on müüte, mille võib täie kindlusega peast heita.

MÜÜT: Rasv ajab rasva

Sinu probleem on ehk see, et kehas on liiga palju rasva ja kui sa sööd rasva, siis ilmselgelt läheb see kohe sinu rasvaks üle. On nii? Ei ole! Inimese keha ei tööta selliselt.

Jah, nagu igat teist toitainet, on ka rasva võimalik üle süüa, kuid rasvad, eriti tervislikud rasvad, mida me saame näiteks avokaadodest, pähklitest ja oliiviõlist, on meie organismile väga olulised. Kui sa neid ei tarbi, siis sa ei ole mitte ainult olukorras, kus sa ei anna oma kehale seda, mida ta vajab, vaid ka su täiskõhutunne ei taha kuidagi tekkida, mis ainult kasvatab ülesöömise võimalust.

Loe lisaks
Kardioloog: elustiilimuutus on vaevaline tulema
Mees, kes võttis eesmärgiks süüa aasta otsa vaid kartulit, vabanes rämpstoidusõltuvusest ja liigsest kehakaalust

MÜÜT: Rasvavaba toit on tervislik toit

Kuna eelmise sajandi keskpaigas usuti, et rasvasisaldus toidus on ülekaalulisuse kurjajuur, tekkis läänes toiduainetetööstuste haru, mis keskendus rasvavabade toodete tootmisele. Inimeste teadvuses tekkiski selle tagajärjel seos, et rasvavaba võrdub tervislik. Kuid tegelikult on väga paljud ebatervislikud tooted rasvavabad. Limonaadid, lutsukommid, alkohoolsed joogid. Aegade jooksul on nii mõnegi kommipaki peale suurelt trükitud „0% rasva”, mis nii mõnelegi inimesele oli piisav argument, miks seda „patuvabalt” süüa.

Kahjuks on enamus rasvavabad tooted täis palju kahjulikumat ainet: suhkrut. Nö „tervislikud jogurtid” on selles vallas eriti palju pahandust teinud. Mitmed uuringud on näidanud, et inimesed, kes söövad madala rasvasisaldusega toiduaineid, kipuvad olema ülekaalulised.

MÜÜT: Kui ei kannata, siis pole ka tulemusi (no pain, no gain)

Tabavalt kõlav väljend no pain, no gain, on trennimaailmas levinud ütlus ja on aluseks nii mõnegi populaarse treeningu puhul. Kuid reaalsus on see, et kui sa ei kuula enda keha, mis ütleb sulle, et sa peaksid tagasi tõmbama, lood sa olukorra, kus sa võid endale tõsiselt viga teha. Mis ei tähenda aga, et sa ei peaks end treeningutel tagant sundima.

Mõningane lihasvalu peale trenni on märgiks keha loomulikust lihaste tugevnemise protsessist (mitte piimhappe tekkest, nagu levinud eksiarvamus on, kinnitab uuring LINK). Loomulikult on kõrge intensiivsusega trennidel väga suured plussid, kuid tulemuste saamise eelduseks ei ole kannatamine. Ka keskmise intensiivsuga trennidel, kus tuleb end mõõdukalt tagant sundida, on väga suured kasud.

MÜÜT: Sa pead jooma 1,5-2 liitrit vett päevas

Loomulikult on vee joomine oluline, sest vedelikukaotust liiga kaugele lastes, võivad sel olla väga negatiivsed tagajärjed ja vahel kui sa tunned väsimust, oled ärritunud või näljane, võib tegu olla hoopis vedelikupuudusega. Seega, kui su pidevaks probleemiks on see, et sa jood ilmselgelt liiga vähe, siis eesmärgi seadmine juua mingi kindel kogus, ei olegi väga halb mõte.

Tegelikult ei toeta seda nõuet ükski teaduslik uuring ja see on täiesti puusalt lastud kogus. Soovitav on juua, kui sul on janu ja lõpetada, kui janu on kustutatud.

MÜÜT: Kaalukaotuseks tuleb trenni teha

Trenni vajalikkust ei ole võimalik ülehinnata. See tõepoolest on terve olemiseks ülimalt oluline. See hoiab sind vormis, tugevdab lihaseid ja pikendab oodatavat eluiga. Kuid on üks asi, milles trenn eriti häid tulemusi ei näita: kaalukaotus.

Puhtalt treeninguga on suhteliselt keeruline kaalust alla saada, sest sa ei põleta lihtsalt piisavalt kaloreid, et kilodest lahti saada. Tegelikult on enamjaolt vastupidi – mida rohkem sa treenid, seda näljasem sa oled. Ainus, mis on sulle siinkohal abiks, on lihtsalt vähem söömine. Tuleb tekitada kalorite defitsiit, et sa sööksid vähem, kui sa puhkeolekus kasutad.

MÜÜT: Sa oled liiga vana, et nüüd veel trenniga alustada

Paljudes peades on sees uskumus, kui sa noorena sale pole, siis sa jäädki paksuks. See on täielik jama. Uuringud on kinnitanud, et isegi siis, kui inimesed on treeningutega alustanud ka peale 70ndat eluaastat, said nad paremasse vormi ja elasid kauem, kui nende diivanil istuvad eakaaslased.

MÜÜT: Klaas punast veini päevas on tervisele kasulik

On vaid paar uuringut, mis kinnitavad, et punasel veinil olla minimaalne positiivne mõju punaste vereliblede loomisele. Kuid isegi uuringu taga olevad inimesed on öelnud, et seda tulemust tõlgendati liiga otseselt ja tegelikult peaks alkoholiga tagasi tõmbama. Veelgi enam – on mitmeid tõendeid, et nende uuringute õigsus tuleks tõsiselt kahtluse alla panna

Kindlalt võib kinnitada, et regulaarne alkoholi tarbimist seostatakse rikutud unega, vähenenud õnnetundega ja suurenenud vähiriskiga. Kindlasti ei tee see sind tervislikumaks (kahjuks).

Allikas: www.businessinsider.com

Loe lisaks
Tekkis tõrge kommentaaride laadimisel. Palun lae leht uuesti või proovi uuesti mõne aja pärast.
Vaata veel